Rapport fra Silicon Valley

En førstehåndsfortælling fra den forjættede dal, hvor det meste af vores data ender og techgiganternes fremtidsdrømme væves

af Jarl Storgaard

Opdatering 29.3.: Vi er blevet gjort opmærksomme på, at denne korrespondent kunne give indtrykket af, at Kritik Digital samarbejder med Meta. Det gør vi på ingen måde, og Jarl har været afsted på egen hånd.

Klokken er 04:30 når jeg sidder og skriver dette. I San Francisco er den 19:30. Mine tasker står stadig bare på gulvet på mit lille værelse i Vanløse.

Vi landede i går klokken 19 i Kastrup lufthavn efter en 11-timers flyvetur fra verdens tech-hovedstad San Francisco. Måske er den ikke det meget længere, men indtil videre er det der; Silicon Valley, San Francisco Bay Area, hvor virksomheder som Meta, Alphabet (der ejer Google) og Apple har hovedsæde.

Ungdomsbureauet har indgået et samarbejde med META. Projektet FGSFT, kort for Future Generations Shaping Future Technologies, handler om at undersøge og bidrage med viden om, hvilken betydning XR-teknologier kommer til at have for mennesker og samfund.

XR-teknologier er ”extended reality” teknologier, som er en paraplybetegnelse for teknologier, der skaber forbindelser mellem og udvidelser af virkeligheden, herunder AR, VR, og MR.

FGSFT er muliggjort af META’s XR-fond, som skal undersøge muligheder og faldgruber ift. deres nye teknologier, der skal muliggøre ”metaverset”. META har investeret $50 mio., knap 350 mio. danske kroner i denne XR-fond, som støtter lignende projekter. For at sætte beløbet i perspektiv er METAs omsætning for 2022 – et historisk dårligt år – på $116 mia., med en profit på $23 mia. De $50 mio. er altså kun 0,04% af METAs omsætning det år.

Men for en del af de $50 mio. fik de sendt os afsted. Future Squad har vi kaldt os. En gruppe på 15 frivillige og to projektledere, der har vidt forskellige udgangspunkter og fagligheder fra en frisk studenterhue til en politiker. På turen mødtes vi bla. med den danske tech ambassade, Meta og World Economic Forum (WEF). Fælles for alle tre er, at de er overbevist om, at metaverset kommer til at spille en kæmpe rolle for vores alles liv.

WEF deler XR-teknologiernes “use cases” op i 3 forskellige sektorer:

  1. Den industrielle sektor kan bla. bygge ”digital twins” af fabrikker før de bliver bygget, så man kan gå rundt i den virtuelle fabrik og lave sikkerhedsvurderinger eller spotte fejl i designet.

  2. Den private sektor kan bla. gøre Zoom møder lidt sjovere, men det skaber også bedre muligheder for uddannelse og opkvalificering. Et sjovt eksempel er Target, som har oplært medarbejdere i at håndtere Black Friday kaos i virtual reality.

  3. Forbrugersektorens åbenlyse use case er gaming, som også er den største indenfor VR på nuværende tidspunkt.

Det står klart for mig, hvad nr. 1 og 2 kan bruge teknologierne til. Men hvordan META har tænkt sig at kapitalisere på XR-teknologien ift. opmærksomhedsræset er mig stadig en gåde. Deres Horizon Worlds projekt er dødfødt, og jeg har svært ved at se, hvilken livreddende førstehjælp der skal kunne genoplive det.

Forrige
Forrige

Indvarsler TikTok-panikken starten på en ny kold krig?

Næste
Næste

På kanten af digitaliseringen